www.meldal-lan.no
Abonner via RSS

Forum Meldal-LAN: 3D Modellering - Forum Meldal-LAN

Gå til innhold

NB! NB! Husk og oppdatere gamle Kjøp- og Salg-annonser!

Les mer i dette innlegget.
  • (4 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Siste »
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

3D Modellering

#1 Brukeren er ikke pålogget   OlaHaldor Ikon

• Erfaren Poster
  • PipPipPipPip
  • Gruppe: Medlem
  • Ble medlem: 09-mars 07
  • Fullt navn:Ola Haldor Voll

Skrevet 25 august 2008 - 19:22

Jeg bør virkelig komme i sving og bli flinkere med modellering.. Så i dag har det meste av tiden gått med til å lage en pizzakniv.

I mangel på Photoshop inntil den nye Macen er kommet, får jeg ikke resizet..

edit: Gjør tråden mer generell og holder den oppdatert med "siste skrik". smile.gif

Dette innlegget har blitt redigert av OlaHaldor: 29 august 2008 - 13:27

0

#2 Brukeren er ikke pålogget   sun tzu Ikon

• Extremposter
  • Ikon
  • Gruppe: Admin
  • Ble medlem: 21-mars 04
  • Fullt navn:Jon Olav Sliper

Skrevet 29 august 2008 - 08:26

Det ser ut at en av postene mine kom bort på på grunn av forum endringen. Uansett så var det vel bare at modellen så rimelig bra ut som jeg kommenterte. Det ser jo ut til at du har en fin og ryddig mesh og at det så vidt jeg kan se så er det heller ikke noen unødvendig av polygoner. Tesksuren er jo også grei.
If this text strikes anyone as unintelligible and far from easy listening, the blame, as i see it does not necessarliy rest with me. - Nitezche

Computers are incredibly fast, accurate and stupid; humans are incredibly slow, inaccurate and brilliant; together they are powerful beyond imagination - Albert Einstein

Anatidaephobia : The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   OlaHaldor Ikon

• Erfaren Poster
  • PipPipPipPip

Skrevet 29 august 2008 - 13:28

Nå er det en ny runde med speed-modeling på forumet hos NewTek. Denne gang er temaet "medieval weapons". Det kan bli spennende - og veldig utfordrende. tongue.gif Man har maks 60minutter på seg pr. modell - grøss!
0

#4 Brukeren er ikke pålogget   sun tzu Ikon

• Extremposter
  • Ikon

Skrevet 04 september 2008 - 12:15

ble litt inspiret når du nevnte medieval weapons som tema så jeg satte meg ned å laget en modell av en trebuchet, ikke det at jeg tenker å delta i konkuransen til newtek (det er det firmaet som står bak Lightwave? ) jeg har vel heller ikke brydd meg om noen 60 minuters grense selv om jeg ikke tror jeg gikk så noe over en time på denne modellen.

uansett her er mitt medieval weapon:

If this text strikes anyone as unintelligible and far from easy listening, the blame, as i see it does not necessarliy rest with me. - Nitezche

Computers are incredibly fast, accurate and stupid; humans are incredibly slow, inaccurate and brilliant; together they are powerful beyond imagination - Albert Einstein

0

#5 Brukeren er ikke pålogget   OlaHaldor Ikon

• Erfaren Poster
  • PipPipPipPip

Skrevet 04 september 2008 - 14:47

Ajaj! Den så saftig bra ut smile.gif Ja, NewTek er de som lager LightWave, og konkurransene (uoffisielle og "bare for morro") har to regler: Kun LightWave, og maks 60min på modellering. smile.gif
0

#6 Brukeren er ikke pålogget   sun tzu Ikon

• Extremposter
  • Ikon

Skrevet 05 september 2008 - 07:20

Regnet med at det var en lightwave only konkurranse så jeg hadde uansett ikke kunne deltatt. uansett så var det et morsomt og insprerende nok tema til at jeg fikk ånden over meg til å lage en modell.

0

#7 Brukeren er ikke pålogget   OlaHaldor Ikon

• Erfaren Poster
  • PipPipPipPip

Skrevet 10 september 2008 - 16:29

Syns modellen var knakende stilig. smile.gif

Jeg har nå i dag gått imot det stjernene fortalte meg i Norsk Ukeblad, og gjort et kjøp på impuls. Dvs.. Jeg har visst om dette tilbudet lenge - men nå har jeg endelig litt penger å avse til slike ting.. Kjøpte meg en oppgradering til LWCAD 2.5 (m/ gratis oppgradering til 3.0 når den kommer) - se videoer og snadderting om LWCAD her.

Med denne plug-inen til LightWave kan jeg med veldig enkle grep lage flotte arkitekturvisualiseringer. Dermed får jeg lyst til å lage en ny variant av samfunnshuset på Berkåk og muligens slå på stortromma og lage Rennebuhallen i samme slengen. biggrin.gif
0

#8 Brukeren er ikke pålogget   sun tzu Ikon

• Extremposter
  • Ikon

Skrevet 11 september 2008 - 13:02

LwCad så da ordentlig tøft ut. Jeg har selv fundert litt på autocad nå og da, men det har aldri blitt annet enn at jeg har tenkt tanken. Det ser rett å slett ut som et meget spennende leketøy. Og det har jo så klart en del andre bruksområder enn bare å lage hus og bygninger.

Forventer at det nå kommer noen arkitektoniske vidunder fra Rennebu. biggrin.gif

0

#9 Brukeren er ikke pålogget   OlaHaldor Ikon

• Erfaren Poster
  • PipPipPipPip

Skrevet 12 september 2008 - 17:13

Hehe, noe vidunder er det ikke akkurat, men jeg tok en veldig enkel tutorial her en dag, og fant en egen floorplan jeg fant på http://www.thehousedesigners.com/

Slik ser det ut foreløpig. Har ikke en gang tenkt på tekstur ennå - og lyssetting ikke minst. Er veldig forskjellig å gjøre sånt for interiør vs. eksteriør merker jeg. Masse begrensninger. Men det er veldig spennende!

Jeg var ustyrtelig heldig viste det seg - upgrade fra 1.6 til 2.5 m/ gratis oppgradering til 3.0 ble kjøpt og betalt bare for et par dager siden, og seinest i dag kom selve 3.0 - sparte meg for masse penger der. thumbs.gif

0

#10 Brukeren er ikke pålogget   OlaHaldor Ikon

• Erfaren Poster
  • PipPipPipPip

Skrevet 13 september 2008 - 00:03

Sitter å pusler bittelitt med lys og tekstur nå.

edit: oppdatering

Dette innlegget har blitt redigert av OlaHaldor: 13 september 2008 - 01:17

0

#11 Brukeren er ikke pålogget   OlaHaldor Ikon

• Erfaren Poster
  • PipPipPipPip

Skrevet 14 september 2008 - 15:45

Som et personlig prosjekt har jeg lenge tenkt på å lage en "race track" med bygninger, landskap rundt, og gjerne biler på banen også - og kanskje dra nytte av at jeg har Vehicle Rigger å lage en animasjon ut av det også?

Men da må man jo ha en bane å bygge alt rundt - og det har jammen ikke vært så lett ennå, inntil jeg i går oppdaget et av de nye verktøyene som "Godsend".. Dette verktøyet gjorde det lekende lett å lage kurver og svinger med varierende radius etter behov - og resultatet ble slettes ikke verst.

Lagde like godt en video-guide av det hele for å dele med resten av verdens LightWave-brukere. På under tre minutter har jeg en komplett bane som er klar til videre detaljering og utsmykking av både bygninger, gjerder, tribuner, garasjer, og det som skal til.

Se videoguiden her
0

#12 Brukeren er ikke pålogget   sun tzu Ikon

• Extremposter
  • Ikon

Skrevet 15 september 2008 - 10:56

Må si at den hus modellen ser ut til å bli riktig bra. Er det virkelig så enkelt og rett fram å få til som det ser ut til. Bare legge inn florrplan også trekke opp veggene slik man vi ha dem?

I forhold til de race trachen som du holder på å lage, er tanken å bruke "Vehicle Rigger" plugin å få til en animasjon av et lite løp?

0

#13 Brukeren er ikke pålogget   OlaHaldor Ikon

• Erfaren Poster
  • PipPipPipPip

Skrevet 15 september 2008 - 15:47

Jeg kan slenge inn en ny floorplan og gjøre opptak av når jeg knoter og strever rundt. Det ER virkelig så enkelt. smile.gif Jeg er ingen racer i det, men øvelse gjør mester. Og det er dritgøy å se at det går an å lage noe så enkelt!

I første omgang tenkte jeg kanskje å legge opp ei løype for bilene sånn at de kjører fra punkt 1 til punkt 2 til punkt 3 til.. Og hver av disse punktene kan ha prefixes, sånn at bil 1 kjører til bil1_1, bil1_2 osv.. mens bil 2 kjører etter helt andre punkter igjen, så man får variasjon (:

Fant ut en måte å legge banen slik at den følger bakken og omgivelsene også nå - DRITKULT!! smile.gif Video av modellering av hus og racetrack på bakke kommer. wink.gif
0

#14 Brukeren er ikke pålogget   sun tzu Ikon

• Extremposter
  • Ikon

Skrevet 16 september 2008 - 08:57

Etter å ha sittet store deler av gårsdagen med semester oppgave om Napoleon III så fikk jeg lysten over meg til å modellere litt. Og siden napoleon III sin onkel, den mer kjente Napoleon den første startet sin kariere som som offiser i artilleriet ble motivet en kanon fra Napoleonskrigene.

Teksturen er ikke mye å skryte av, men modellen ellers er jeg rimelig fornøyd med.

0

#15 Brukeren er ikke pålogget   OlaHaldor Ikon

• Erfaren Poster
  • PipPipPipPip

Skrevet 17 september 2008 - 23:11

Se der ja! smile.gif flott flott!
0

• (4 Sider)